tårnas namn?

image123
I bilen tillbaka från London idag fick jag och Sara något att fundera över. Vad heter alla olika tår? Stortån, lilltån. . men sen då? Ringde runt till flera stycken som inte hade något svar på det. Vårat sista hopp var mamma! (hon borde ju faktiskt kunna sånt, med tanke på hennes arbete) Men utan resultat. . Så nu har jag sökt på wikipedia, och där står det "Till skillnad från handens
fingrar har tårna inga särskilda namn, även om den största brukar kallas stortå och den minsta brukar kallas lilltå. Inom anatomin har man i stället givit dem nummer från ett till fem, så att stortån är den "första tån" och lilltån den femte"

Så nu, mina kära läsare har ni lärt er något nytt!

Okejdå, mamma kom med ramsor som innehöll namn som dessa: lilltåa, tåtilla, tillrosa, kroknosa & storstompen! Men jag var lixom ute efter "riktiga" namn så det dög ju inte för mig . .



Kommentarer
Postat av: Mamma

Tråkmåns! Jag tog fram en hel sida till dig din Benborre!
Godnatt Vällingsäck!

2007-11-22 @ 22:21:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback